Att boosta sig själv

Jag har, i likhet med den stora massan, ett behov av att få bekräftelse. Exakt på vad är väldigt olika, vissa dagar vill jag få höra att jag är snygg, andra att jag är smart, rolig, trevlig eller vad som helst. Ibland kan jag till och med vilja få bekräftelse på att jag är dum. Har fel, eller rent av är otrevlig. Varför? Tja du...

Jag antar att det hela handlar om att jag vill synas. Jag vill att människor ska se mig, och se helheten. Genom negativ bekräftelse får jag i alla fall veta att jag märks. Någon har observerat mig och analyserat tillräckligt för att kunna kläcka insikten att "du är dum!".

Eller?

Är det värre att få veta att man är genuint otrevlig och den som säger det verkligen menar det, än att få ett halvhjärtat "du är snäll"? Ett negativt omdöme sagt med hundraprocentig uppriktighet är ju i alla fall ett tecken på att personen verkligen tagit sig tid att bilda sig en uppfattning? Att få höra ett "du är snäll" utan att känna att motparten verkligen menar det kan snarare tyda på att man är transparent. Att man inte gjort något som helst intryck som motparten kan lyfta fram, och vederbörande i stället säger något snällt för att undvika såra.

Naturligtvis kan man vara snäll. Naturligtvis kan man få höra det från uppriktiga personer som verkligen menar det de säger. Naturligtvis kan man få otrevliga kommentarer som inte är ärliga. Jag generaliserar stort.

Eller så försöker jag bara se positivt på allt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback