Får alla skaffa barn??

Ibland blir jag mörkrädd när jag tänker på hur enkelt det är att skaffa barn. I och för sig avskyr jag uttrycket, eftersom barn knappast är något man skaffar utan snarare något man får, men i vissa fall är begreppet befogat.

Läste en artikel om en kvinna som har 13 barn, varav alla blivit omhändertagna av de sociala myndigheterna pga vanvård. Nu är hon gravid igen och av artikeln att döma kommer hon fortsätta skaffa barn tills hon får behålla ett.

Vem som helst får bli förälder - om man hör till de som kan få barn. Om man inte kan, av en eller annan anledning, föda biologiska barn blir det så mycket svårare. Utredningarna kring adoption och fosterhem är rigorös (även om det naturligtvis finns en hel del fall där rötägg slunkit igenom vilket uppmärksammas i media med jämna mellanrum), för man kan ju inte låta vem som helst bli förälder?

Dubbelmoralen är tydlig. Om du verkligen vill ha ett barn, men inte kan själv - då skall du först bevisa dig värdig. Om du däremot kan föda biologiska barn - då är det helt okej. Kan du sedan inte ta hand om barnet då kan detta fosterhemsplaceras. Hos någon som genomgått en miljard utredningar. Sjukt. Men å andra sidan - hur skulle det vara genomförbart att ha "körkort" för att bli förälder? Tvångsutsätta alla män för vasektomi som går att reversera i det fall de - och deras partner - bevisat sig värdiga? Det är det enda sätt jag kan komma på som skulle leda till att det inte ens tillverkades barn som inte är önskade/kan bli omhändertagna men jag misstänker att jag inte skulle få gehör för den idén om jag presenterade den i ett politiskt manifest...


http://www.aftonbladet.se/wendela/article5586420.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback