Tröttheten lade sig som en tung blöt yllefilt kring mitt psyke...

Minnet är en märklig uppfinning. Man kan vara så säker på att man har klara minnen av något, men sen konfronteras man med något motsatt och tvingas inse att det inte alls är som man mindes.

Jag minns tydligt hur min pappa läste ur Eddan när jag var liten. Citatet i rubriken kommer därifrån, och jag har haft det i minne i säkert 25 år. Glasklart, det var ju så det stod! Eller?

Google är en annan bra uppfinning. Man kan hitta det mesta. Men trots alla olika kombinationer hittar jag inte vad jag söker. Citatet jag minns så korrekt kanske... kanske inte alls är korrekt? Hemska tanke. Är mitt minne verkligen så illa att jag fabricerat en dikt som inte finns? Eller minns jag bara brottsstycken som inte hänger ihop?

Hur som haver. Är det någon som känner igen orden i titeln och kan härleda dem till något befintligt verk så blir jag glad om ni meddelar mig. Tills vidare lever jag i förhoppningen att jag kanske inte har HELT fel i alla fall...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan knappast tro att detta sku' vara ur Eddan - låter mer som ett egenfabrikat. Han var ju skicklig med pennan!/M.

2009-02-11 @ 22:05:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback