Politik och ekonomi

Jajaja, jag vet. Det är inte det roligaste ämnet att skriva om men just idag kan jag inte låta bli.

Läste en artikel på aftonbladet. Denna djävulens tidskrift som vinklar och förskönar bäst de vill utan en tillstymmelse till kritiskt tänkande enligt min åsikt, men det är inte det som är poängen. Nej, idag handlar det om "Tar från de sjuka ger till de friska", det vill säga regeringens arbetslöshets- och sjukskrivningspolitik.
(
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article5945395.ab)

Diskussionen vinklas till att regeringen minsann låter de arbetande få mer pengar - på de sjuka och arbetslösas bekostnad.
"En låginkomsttagare med jobb har fått tusen kronor mer sen förra valet. Samtidigt har den långtidsarbetslöse förlorat över en tusenlapp - och den långvarigt sjuke en femhundring."

I resten av artikeln kan man läsa att regeringens grepp inte alls påverkar till att föra in arbetslösa eller sjukskrivna på arbetsmarknaden eftersom det hela handlar om arbetsgivarens attityd. De anställer helt enkelt hellre någon som varit frisk och aktiv på marknaden, än en som varit sjuk eller arbetslös.

Visst kan jag hålla med om att det är för djävligt att den som är utan arbete - och som inte heller får något trots idogt sökande - eller den sjuke som inte kan arbeta, inte kan försörja sig på sin a-kassa/sjukersättning. Däremot undrar jag ju hur Aftonbladet får ihop det till att det är regeringens politik som medför att arbetsgivaren inte vill anställa dessa människor. Ligger inte det på företagarnas ansvar snarare än på politikernas?

Samtidigt tycker jag att hela vinklingen blir absurd då det de facto är så att regeringens politik medfört att fler personer fått det bättre än innan, läs; låginkomsttagarna. Men detta väljer Aftonbladet att nonchalera. Varför? Tja, en kvalificerad gissning är att det går stick i stäv med blaskans politiska inställning.

Självklart skall man kunna vara sjuk och ändå försörja sig. Självklart skall en arbetslös inte behöva få försörjningsstöd för att överleva. Men skulle det innebära att man skulle återgå till det gamla systemet - och ta bort den extra tusenlappen för låginkomsttagaren - nej, då anser jag nog ändå att regeringen gjort rätt val!


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback